torsdag 12. juni 2008

Skaperen i meg

Helt fra jeg bare var noen ganske få år, har min drøm vært å bli oppfinner når jeg blir stor. Jeg skulle finne opp ei "kilemaskin" som kunne kile meg på ryggen. Det hadde i grunn vært ganske praktisk for da hadde mamma sluppet å kile meg når jeg skulle legge meg (for jeg fikk ikke sove uten å bli kilt på ryggen!) Jeg har i mange år stått fast på dette: Jeg skal bli oppfinner. Andre ideer enn denne maskina, har jeg per dags dato ikke, men hvor vanskelig kan det være å finne opp noe, da ? !


Nordmannen Johan Vaaler har lenge blitt omtalt som bindersens far, men dette stemmer ikke. Det var amerikaneren Samuel B. Fay som i 1867 fikk patent på en slags binders. Den var beregnet til å feste merkelapper på tekstiler. I årene som fulgte, kom det mange nye varianter av bindersen.


Ostehøvelen derimot, er en norsk oppfinnelse. I 1925 fikk Thor Bjørklund patent på denne nye "dingsen" som skulle gjøre det lettere å skjære opp osten for å ha på brødskiva. Ostehøvelen er mye brukt i de nordiske landene og i Nederland, Frankrike, Tyskland og Sveits.



Hjulet blir kanskje sett på som den viktigste oppfinnelsen gjennom historien. Hjulet regnes som en av fysikkens enkle maskiner og er en sirkel- eller sylinderformet konstruksjon som omdanner lineær bevegelse til rotasjonbevegelse, eller motsatt. I 2001 tok en australier innovasjonspatent på hjulet (dette er ikke det samme som vanlig patent). Han ville demonstrere svakhetene ved det nye systemet (ikke noe liknende i Norge) som er en registreringsordning for småoppfinnelser som ikke oppfyller kreavene for vanlig patent.

Andre små og store oppfinnelser som har vært med på å forandre hverdagen vår er bilen, glidelåsen, internett, elektrisitet, TV, plast, telefon, speil, vaksiner og mange, mange flere.

Ingen kommentarer: